Jakie są podstawowe zasady konserwacji przenośników ślimakowych?

Przenośniki ślimakowe to urządzenia do ciągłego transportu materiałów sypkich na niewielkie odległości, głównie w płaszczyźnie poziomej, a czasami pochyłej. Elementem transportującym w tego typu urządzeniach jest wał ślimakowy, często nazywany również ślimakiem, który obraca się w rynnie lub rurze. Przenośniki ślimakowe mogą pracować przez kilkanaście godzin dziennie, zapewniając wydajną pracę i ciągły transport materiałów. W takich warunkach i przy ciężkiej pracy części (np. pióro ślimaka) po pewnym czasie ulegają zużyciu i trzeba je wymienić. Aby uniknąć awarii sprzętu i negatywnych konsekwencji, ważne jest przeprowadzanie konserwacji w odpowiednim czasie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Normy, których należy przestrzegać

W trakcie eksploatacji urządzeń w zakładzie przemysłowym każda maszyna jest monitorowana z punktu widzenia ogólnej wydajności i funkcjonalności. W ten sposób można zapewnić, że proces produkcyjny przebiega we właściwy sposób, że urządzenia pracują dobrze i bezpiecznie dla pracowników, a firma osiąga zaplanowane dochody. Z tego powodu przeprowadzane są również systematyczne przeglądy przenośników ślimakowych. Co kilka tygodni wysoko wykwalifikowany pracownik firmy przeprowadza kompleksową kontrolę urządzeń, zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. 

Podczas obsługi przenośników ślimakowych pracownik musi znać i ściśle  przestrzegać przepisów pracy obowiązujących w zakładzie. Przed przystąpieniem do wykonywania zadań pracownik musi również założyć kombinezon, buty i specjalny kask. Podczas przeglądu konserwacyjnego należy ustalić, czy wystąpiły jakieś trudności w działaniu przenośników ślimakowych i co było ich przyczyną.  Przy kontroli zewnętrznej należy usunąć zauważone usterki, a jeśli nie da się ich usunąć, powiadomić serwisanta. W trakcie przeglądu wewnętrznego należy sprawdzić stan silników elektrycznych, części nośnych itp. Tego typu prace muszą być wykonywane starannie i odpowiedzialnie, ponieważ chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo pracy, a dopiero potem o jej wydajność.