Technologia frezowania CNC

frezowanie-cnc

Dzisiejsza technologia pozwala na wykonanie wielu, nawet najbardziej skomplikowanych konstrukcyjnie, przedmiotów z jednego dużego kawałka materiału. Jednym z nich jest blok silnika samochodowego, który można wykonać za pomocą wielofunkcyjnej obrabiarki sterowanej numerycznie, która wykonuje wszystkie najważniejsze działania, czyli frezowanie CNC, wiercenie, toczenie, a także szlifowanie. Proces produkcji bloku jednostki napędowej jest bardzo złożony i nie można wykonać w pierwszym lepszym zakładzie. Potrzebne jest specjalistyczne urządzenie oraz szczegółowy projekt i dokumentacja produkowanego silnika, a także bardzo długą rozpiskę działań, by wyprodukowany blok pracował jak należy.

Frezowanie CNC

Najpierw plan działania trzeba wprowadzić do frezowania CNC i przy tej czynności trzeba uwzględnić wszystkie przerwy i wymiany poszczególnych końcówek, gdyż ten proces jest długotrwały i wymaga wyjątkowego skupienia. Po zamocowaniu materiału do obrotowej podstawy, najpierw czujnik sprawdza wymiary obrabianego materiału, a następnie frezarka CNC frezuje poszczególne warstwy tak, by wstępnie uzyskać docelowy wygląd obrabianego elementu. Następnie tokarka CNC wykonuje otwory, na które będą osadzone m.in. cylindry razem z tłokami i zawory. W międzyczasie frezarka wykonuje kolejne szlify, m.in. pod mocowanie kolektora wydechowego lub gaźnika, które mają za zadanie zwiększenie funkcjonalności i niezawodności jednostki napędowej, a szlifierka CNC wygładza obrabiane elementy, by powierzchnia obrabianego elementu była jak najgładsza. Przy każdym z tych procesów podstawa z zamocowanym blokiem silnika obraca się w taki sposób, by końcówki obrabiające w należyty sposób wykonały otwory lub wykonały kształty poszczególnych części. Gdy blok silnika nabrał bliższych rzeczywistości kształtów, wiertarka CNC wykonuje otwory pod śruby mocujące silnik oraz inne elementy, które mają istotny wpływ na działanie jednostki napędowej. Następnie frezarka z wąską końcówką wygładza ostre krawędzie otworów oraz nadaje kształty poszczególnych elementów bloku, do którego będą mocowane inne elementy silnika, czyli gaźnik, głowica, kolektory wydechowy, itd. W razie potrzeby nierówne elementy są po raz kolejny wygładzane, a odpowiednia osoba zmienia położenie produkowanego bloku silnika tak, by tokarka obrabiała element, który przez cały czas produkcji bloku silnika był zamocowany do obrotowej podstawy. Przez cały czas procesu produkcyjnego natryskana jest woda, by nie doszło do wydzielania toksycznych substancji i nie przegrzewać urządzenia sterowanego numerycznie.

Jak widać, proces produkcji bloku silnika samochodowego za pomocą obrabiarki sterowanej numerycznie jest bardzo skomplikowany i długotrwały i wymaga niezwykłej koncentracji oraz ogromnej wiedzy inżynieryjnej. Tego typu elementy mogą wykonać tylko specjalistyczne zakłady, najlepiej we współpracy z producentami samochodów, by jakość obrabianego materiału była jak najwyższa. Tego typu działania są coraz popularniejsze i z całą pewnością możliwości produkcji silnika oraz innych elementów samochodu będą coraz większe, a nowoczesna technologia umożliwi w przyszłości na zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, o których w tej chwili nawet nie myślimy.